Pomoc podnikateli
odborné poradenství
kurzy a semináře
tým odborníků z praxe
profesionalita a individuální přístup

Přímý marketing

Dosavadní výhody spočívající v levném obesílání adres získaných z různě vytvořených databází končí s novými postupy při ochraně osobních dat podle GDPR.

Zákon 480/2004 Sb.

Není to nic nového. Už od roku 2004 platí zákaz spamování a i přes tento zákaz se spamuje vesele dál. Tam, kde není žalobce, není ani soudce. Pokud si někdo nestěžoval, tak se zase nic moc nestalo a pokud si někdo stěžoval, často se to vyřešilo smírnou cestou, nebo v horším případě nějakou tou pokutou, obvykle ve snesitelné výši. Zákon 480/2004 Sb. jasně stanoví, že rozesílání obchodních sdělení elektronickou cestou je zakázáno a nyní se s Nařízením GDPR od 25.5.2018 zjevně přitvrdí.

Zkušenosti

Pokud podnikatel postupuje v dikci zákona 480/2004 Sb., a požádá elektronickou cestou nejprve o souhlas se zasláním obchodního sdělení, obvykle jej ani nedostane, jelikož příjemce nepovažuje nabídku za důležitou. Zejména pokud je od neznámého prodejce, či poskytovatele, raději jí z obav o nakažení virem rychle smaže. Ve většině případů se taková žádost smázne z počítače bez reakce odesílateli. Málokdo si najde čas na to, aby trpělivě odmítal takové produkty, které navíc jsou nabízeny za užití „profláklých" marketingových triků jako například: ....po omezenou dobu s výraznou slevou, losování výherců, poslední produkty v nabídce, a podobně.
Úřad pro ochranu osobních údajů se ve svých výročních zprávách zmiňuje o neutěšeném stavu a sází nejspíš na přirozený vývoj. Ten se odrazí v tom jak k novému Nařízení přistoupí všichni ti, kterých se týká a to jak samotní držitelé osobních dat, tak marketéři, kteří osobní údaje potřebují pro realizaci kampaní.

Dvě cesty

Realizovat přímý marketing pomocí obálek a české pošty je zjevným krokem zpět a navíc by pošta asi ani neunesla tempo přenosu informací, i když nárůst plateb za poštovné by jistě změnil podmínky provozu pošty.
První cestou tedy je vymýšlení, jak přesvědčit příjemce k tomu, aby souhlas udělil. Patrně v tom bude figurovat nějaká lákavá nabídka například naději na získání bezplatného produktu, či výhru pro ty, kteří odsouhlasí odesílání obchodních nabídek.
Druhou cestou je opustit přímý marketing a dostat se k uchu a oku potenciálního zákazníka jinou cestou, ať už je to publikační cesta, inzerce, či třeba pořádání marketingových akcí.

Klíč k rozesílání e-mailů není

To, co doteď přeplňuje e-mailové schránky, by mělo s dnem 25.5.2018 pominout. Těm rozesilatelům, kteří nebudou respektovat nové Nařízení hrozí vysoké pokuty. Nařízení by je mělo odradit od konání, které je v rozporu s pravidly. Podnikání ale tím nekončí. Jen bude třeba vyhledat nové cesty k zákazníkovi a to takové, které ho nebudou obtěžovat. Můžeme jen doufat, že budou méně obtěžující, než množství spamů, které se naučily procházet i antispamovými filtry.

Autor: J.Novotný Čas vydání: 15:25 11.01.2018


Kontaktujte nás